06 jan 2021

Worden lenzen en brillen gedekt?

Bijziendheid, astigmatisme, ouderdomsverziendheid, verziendheid, … op een dag kunnen we allemaal te maken krijgen met een gezichtsprobleem. Wie komt tussen in de aankoop van gezichtscorrigerende hulpmiddelen? In dit artikel gaan we hier dieper op in.

Moet je een oogonderzoek laten doen? Een operatie aan je ogen ondergaan? Investeren in lenzen of een bril? Je weet best op voorhand wat je kunt verwachten.
 

Vroeg of laat heeft iedereen een bril of lenzen nodig

Volgens een studie over de Belgische brillenmarkt heeft 70% van de volwassenen een bril nodig.  

Ons zicht verslechtert vooral door:

  • Ouderdom: onze ogen slijten na verloop van tijd. En aangezien we steeds langer leven, moeten we gedurende meerdere jaren een bril dragen;
  • Beeldschermwerk: lang achter een beeldscherm zitten, kan je ogen vermoeien. Een bril geschikt voor beeldschermwerk (computerbril) helpt je je ogen te laten rusten.

Het is dan ook een goed idee om al op voorhand rekening te houden met dit bijna onvermijdelijke gezondheidsprobleem. Hoe? Door een zo breed mogelijke dekking te nemen voor alle mogelijke kosten die gepaard gaan met het verbeteren van je gezichtsvermogen.

 

Goed om te weten: de Algemene Opticiens- en Optometristenbond van België (APOOB) organiseert jaarlijks in oktober de "Week van het Zien". Dit is een gelegenheid om je gezichtsvermogen gratis te laten testen bij een deelnemende opticien-optometrist in jouw regio.

 

Oogzorg: de consultatie als basis voor een exacte diagnose

Zorg dragen voor je gezichtsvermogen begint met een bezoek aan een oogspecialist. Volgende symptomen vormen vaak de aanleiding tot dit bezoek: migraine, spanning in de ogen, moeite met lezen of dingen op afstand zien. Al deze ongemakken zijn vaak signalen van een gezichtsprobleem.

Eenmaal de diagnose gesteld is, zal de oogarts je de juiste contactlenzen of corrigerende glazen voorschrijven.

Voor bepaalde aandoeningen, bijvoorbeeld als je last hebt van cataract, zal zelfs een operatie nodig zijn om te voorkomen dat je je gezichtsvermogen verliest.  

Een bezoek aan een oogspecialist kost enkele tientallen euro's. Een verzekering ambulante zorgen is dus interessant, aangezien deze voor een groot deel de kosten van deze consultaties dekt.
 

Oogchirurgie?

Een onderzoek bij een optometrist dient om je gezichtsvermogen te testen, maar niet de gezondheid van je ogen in het algemeen.

Als je aan een oogziekte lijdt waarvoor een behandeling of operatie nodig is, moet je naar een oogarts gaan. Indien er een operatie nodig is om deze aandoening te genezen, dan wordt die gedekt door je hospitalisatieverzekering, zelfs als het om een dagingreep gaat (daghospitalisatie). Refractieve chirurgie wordt echter niet terugbetaald door je hospitalisatieverzekering.

In het kader van zo’n oogoperatie worden de consultaties bij de specialist voor en na de ingreep ook gedekt door de hospitalisatieverzekering, op voorwaarde dat deze plaatsvinden in de contractueel bepaalde pre- en postperiode.

De verzekering ambulante zorgen dekt, na tussenkomst van het ziekenfonds, gedeeltelijk de raadplegingen bij een dokter voor elk probleem dat te maken heeft met het gezichtsvermogen.
 

Lenzen en brillen: wat wordt er precies gedekt?

De wettelijke ziekteverzekering (je ziekenfonds) betaalt een deel van de kosten terug voor je consultaties en de aankoop van corrigerende hulpmiddelen (bril of lenzen).

Daarnaast zijn aanvullende tussenkomsten mogelijk, als je een verzekering ambulante zorgen hebt afgesloten.  

Beschik je over een verzekering ambulante zorgen? In dat geval kun je van een terugbetaling genieten op voorwaarde dat je corrigerende hulpmiddelen voorgeschreven zijn door een dokter.                                                          

Goed om te weten: bij onze partners geniet je van een korting op je monturen en zonnebrillen.   

 

Zorg voor je ogen en kies voor een verzekering ambulante zorgen

Kies voor een verzekering ambulante zorgen voor je dagelijkse medische kosten. Ontdek onze verzekeringen ambulante zorgen DKV Daily: zo ben je 365 dagen lang beschermd! Analyseer je gezondheidsbehoeften online in slechts enkele minuten. Voor nog meer informatie kun je contact opnemen met DKV of met je verzekeringstussenpersoon.

 

DKV, partner van jouw gezondheid

Onze missie is om je verzekeringsoplossingen aan te bieden die je beschermen en je gemoedsrust geven, zodat je voluit van het leven kunt genieten. Dat is de betekenis die wij aan preventie geven: voor jezelf zorgen betekent je gezondheid zo lang en optimaal mogelijk behouden. Wat je behoeften ook zijn, er is steeds een DKV-formule op jouw maat.

 

Dit betreft reclame in de zin van het Koninklijk Besluit van 25 april 2014 betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.

Voor meer informatie over de voornaamste kenmerken en uitsluitingen van deze producten, je rechten en plichten, raadpleeg de Algemene, Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden en Productinfofiches (IPID) vóór het afsluiten ervan. Deze documenten zijn beschikbaar bij uw verzekeringstussenpersoon, op www.dkv.be of gratis verkrijgbaar bij DKV Belgium.

DKV Belgium N.V. | Loksumstraat 25 | 1000 Brussel | Tel.: +32(0)2 287 64 11 | www.dkv.be | R.P.R. 0414858607, verzekeringsonderneming naar Belgisch recht, toegelaten onder nr. 739, onder toezicht van de Nationale Bank van België, met maatschappelijke zetel te de Berlaimontlaan14, 1000 Brussel fabrikant van de DKV-producten : tandzorg, ambulante kosten, hospitalisatie en inkomensverlies. Deze producten zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving (tak 2 ‘ziekte’ en/of tak 18 ‘hulpverlening’). Offerte via je verzekeringstussenpersoon en/of www.dkv.be. Levenslang contract niet opzegbaar door de verzekeraar, behoudens de uitzonderingen voorzien door de wet. Voor klachten in verband met het beheer of de uitvoering van deze producten kunt u contact opnemen met de dienst Quality Control van DKV Belgium N.V. Dit kan per post op het adres Loksumstraat 25, 1000 Brussel, per mail naar Qualitycontrol@dkv.be of via het formulier dat beschikbaar is op onze website www.dkv.be/contact/een-klacht. In tweede instantie kan dit aan de Ombudsman van de Verzekeringen op het adres De Meeûssquare 35, 1000 Brussel, per mail naar info@ombudsman-insurance.be of telefonisch op het nummer + 32(0)2 547 58 71. Dit is een commercieel document krachtens het koninklijk besluit van 25 april 2014 besluit betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.